CAMEA: 26 let balancujeme na hranici state of art

O tom, že umělá inteligence dokáže v mnoha oblastech zastávat rutinní práci, dnes už není pochyb. Hluboká neuronová síť, kterou používá ve svých výrobcích brněnská společnost CAMEA, vedle toho zvládne i něco navíc – zvyšovat bezpečnost v dopravě. Odhaluje hříchy řidičů, snaží se zklidnit dopravu, a v konečném důsledku tak dost možná každodenně zachraňuje životy. A ruku podává na pomoc i v průmyslové výrobě.

Na začátku byla skupina chytrých hlav z VUT Brno, inženýrů, kteří se rozhodli přetavit svoje vynálezy z univerzitní půdy do tržních produktů. V roce 1995 proto založili vlastní firmu CAMEA. Výzkum a vývoj, který jim byl vždy naprosto přirozený, je už celých 26 let drží na špičce v oboru. Umělá inteligence dnes v některých úlohách daleko předčí schopnosti rozhodování a rozpoznávání člověka jak v rychlosti, tak i ve spolehlivosti. Toho firma CAMEA chytře využívá v dopravě, kde její systémy monitorují v reálném čase dodržování pravidel, sbírají cenná statistická data a pomáhají řídit dopravu. Použitelné jsou také v průmyslové výrobě. Jako rychlá a precizní kontrola kvality dohlíží na správnost či nezávadnost výrobků.

Jak to celé začalo? V roce 1995 vyhrála čerstvě vzniklá CAMEA v tandemu spolu s další brněnskou firmou UNIS zakázku pro město Prahu. Firmy bodovaly se svým inovativním řešením detekce jízdy aut na červenou. „I přes tehdejší úspěch by se jak kvalita, tak styl práce firmy, daly přirovnat k začínající  garážové firmě. Systémy byly vyvíjené na koleni, pomocí páječky, pilníků a kreslené na papíře. V dnešní době využíváme nejmodernější vývojové nástroje a naše výrobky jsou na vysoké technické a technologické úrovni, za které se nikdo nemůže stydět,“ vysvětluje Petr Honec, syn jednoho ze zakladatelů a současný CEO společnosti. I přes počáteční „garážový“ styl práce se firma pohybuje po více než čtvrt století na tenké hranici state of art, tedy na hranici realizovatelného.

Chytré systémy pro náročné klima

Že firma CAMEA není žádná obyčejná „montovna“ jednorázově vymyšleného know-how, se můžete přesvědčit hned v úvodním prostoru  dílny. Každá zakázka si žádá specifický přístup. Firma totiž dodává kamerové systémy na čtyři kontinenty – od extra teplé Keni až po vymrzlé Rusko. „Pokud je to možné, využíváme pro kamerové systémy komponenty, které jsou běžně dostupné na trhu. Pokud to ale možné není, musíme si vyrobit vlastní kamery, výpočetní jednotky nebo optiku. Takové, které budou naprosto spolehlivě fungovat v mínus 40 i v plus 60 stupních Celsia,“ vysvětluje Petr Honec. Ke svému hardwaru dodává firma i software, vlastní výzkum a vývoj společnost neustále posouvá dál. V roce 2004 přišla CAMEA s úsekovým měřením rychlosti, v roce 2011 pak s vysokorychlostním vážením za jízdy, které typově schválila jako první na světě. Jedná se o velmi složitou multidisciplinární úlohu (a ne náhodou také nejžádanější exportní produkt).

Řešení složitých úloh lidi v CAMEA nejen baví, ale dává jim i smysl. Na silnicích totiž ukázňují stovky řidičů denně. „Spousta lidí může říkat, že jsme ti zlí, kteří vytvářejí represivní nástroj. Je ale potřeba za tím vidět zvýšení bezpečnosti, zvýšení plynulosti dopravy a nakonec i snížení hluku nebo emisí,“ zamýšlí se Petr Honec. Dodává přitom, že jejich měřiče třeba na pražské Magistrále zaznamenaly v prvních dnech po instalaci v roce 2006 až 800 přestupků za jediný den. Jejich počet  ale velmi rychle klesal s tím, jak si řidiči uvědomovali, že jsou v monitorovaném úseku. Úsekové měření rychlosti dává řidiči možnost, aby si chybu uvědomil a ještě ji napravil, a je tak více motivující, než měření okamžité rychlosti. „Pokud řidič zpomalí, jeho průměrná rychlost na měřeném úseku klesne, a on se může vyhnout přestupku. Navíc to má preventivní i výchovný účinek – příště, když projíždí stejným úsekem, jede již povolenou rychlostí po celou dobu,“ upozorňuje Honec.

Přínos umělé inteligence: čisté pivní láhve i spolehlivé pleny

K inteligentním systémům pro dopravu se jako produkty firmy CAMEA záhy přidaly také chytré systémy pro průmyslovou výrobu. Princip je podobný – umělá inteligence bdí nad výrobou, a pokud dojde k jakékoliv odchylce od požadované normy, systém vyšle obsluze nebo výrobní lince varovný signál. „Typicky jsou naše kamery například v továrnách na výrobu papíru nebo netkaných textilií. Představte si stroj, který produkuje roli materiálu o šířce 3–4 metry rychlostí třeba 800 metrů za minutu. Požadavky na kvalitu vyráběného materiálu jsou vysoké, například u netkané textilie, která se používá na hygienické potřeby, dětské pleny, roušky a podobně. Sebemenší nečistota nebo vlisovaná muška je zcela nepřijatelná a není v lidských silách 100% kvalitu uhlídat,“ vysvětluje Honec. Stejně tak systémy dohlíží třeba na excelentně vymyté pivní láhve. V asi padesáti pivovarech po celé Evropě kontrolují čistotu lahví rychlostí až 40 tisíc kusů za hodinu. 

Balancovat na hranici state of art a nabízet špičkové technologie mají v CAMEA v plánu i do budoucna. Momentálně posouvají umělou inteligenci směrem k samotným kamerám – testují novou dopravní kameru se zabudovanou výpočetní jednotkou. Díky tomu mohou veškeré procesy probíhat přímo v kameře, a to také za pomoci hlubokých neuronových sítí. „Náš nový produkt není závislý na externí složité výpočetní infrastruktuře. Je efektivnější, s menší spotřebou, může být napájený z baterií nebo dokonce solárních článků,“ těší se Honec. A bezpečněji bude nejen na silnicích, ale také na kolejích – CAMEA dokončuje unikátní kamerový systém, který bude s přesností na setinu milimetru kontrolovat rozměry vyrobených železničních kol.

Střední podnik s rodinnou atmosférou

CAMEA nedávno pořídila 3D CNC frézu a 3D lavici pro obrábění vodním paprskem, kterou Petr Honec hrdě představuje jako novou chloubu firmy. Od nových strojů si slibuje, že jim usnadní a urychlí výrobu prototypů. „Doposud nám prototypování – byť jednoduché součástky – zabralo u externích partnerů třeba dva týdny nebo měsíc. Tím, že je technologie pod střechou firmy, je prototypování jednoduchých, ale i složitějších záležitostí otázka třeba jen jednoho dne,“ raduje se Petr Honec. Stroje je navíc firma rozhodnutá pro zájemce sdílet i v rámci FabLabu, tedy digitální dílny JICu.

V roce 2017 CAMEA založila holdingovou strukturu, jejíž součástí je i nově vzniklá společnost COGNITECHNA. Ta sdružuje odborníky z firmy CAMEA a odborníky z univerzitního prostředí VUT, a zaměřuje se na to, co obě strany tak dobře umí: na vývoj a užití technologií umělé inteligence. CAMEA je úspěšná na všech frontách, vedle tvrdých čísel o tom podle Petra Honce svědčí hlavně fakt, že neustále – i navzdory krizím – roste. Aby se všichni zaměstnanci vešli pod jednu střechu, před necelým rokem se firma přestěhovala do nově postavené budovy v areálu bývalé brněnské Lachemy. Nové působiště spolu s tím, co dělají, představují v medailonku, který vznikl v rámci programu Kreativní vouchery Brno

Při přechodu z malého podniku na střední, bylo podle Petra Honce nejtěžší si tuto změnu připustit a přijmout ji. „Museli jsme se smířit s tím, že už jako vedení nemůžeme mít v ruce každý šroubek a vidět každý řádek kódu,“ přiznává Petr Honec. Dodává přitom, že konceptu rodinné firmy se vedení nevzdává ani při jedné stovce zaměstnanců. „Možná je to jen moje zbožné přání, možná si něco nalhávám, ale věřím, že stále jsme rodinnou firmou. A přál bych si, abychom udrželi rodinnou, přátelskou atmosféru i do budoucna,“ uzavírá s úsměvem.