AB-tex pletárna: Bez voucherů by jiskra nepřeskočila

Každý desátý ekonomicky aktivní obyvatel v Jihomoravském kraji je kreativec. Mnoho firem o jejich existenci neví a většinou nemají ani tušení o tom, že (a jak) by jim mohli být kreativci prospěšní. JIC proto už v roce 2015 v Brně (jako prvním městě v České republice) spustil kreativní vouchery – projekt, který začal obě strany propojovat. Jedním z těch úspěšných byla v minulém ročníku i firma AB-tex pletárna, která díky kreativním voucherům mohla využít služby kreativců z Motionhouse.

Princip fungování kreativních voucherů je relativně jednoduchý: na jedné straně je firma, co do zkušeností s kreativci většinou ještě nepolíbená. Na straně druhé pak perspektivní kreativec. Protože jsou oba „single", propojí je kreativní voucher. Díky němu přijde na svět web, grafika, texty, videa nebo třeba nový design. Brno bylo vůbec prvním městem v České republice, které podobný program u nás zavedlo. A úspěch inspiroval i další města České republiky. Jednou z podpořených firem minulého ročníku je i brněnská firma AB-tex pletárna.

AB-tex pletárna vyrábí kvalitní pletené metráže na míru. V rodinné firmě o dvanácti zaměstnancích jsou zastoupené hned tři generace z rodiny Bartoňkových. Pletárna vznikla v roce 1992 s cílem navázat na věhlas brněnského textilního průmyslu. „Dáváme si záležet na lokální a kvalitní výrobě, 90 % našich výrobků končí u českých odběratelů. Díky lokálnosti můžeme nabídnout rychlé dodání a jsme pružní i v případných zakázkách na míru," vysvětluje Eva Jurčíková z AB-tex pletárny. Jejich látky se navíc nedováží přes půl světa. Výroba má tak mnohem menší dopady na životní prostředí. Jenomže o produktu zatím spousta potenciálních zákazníků ještě neslyšela. Firma proto hledala způsob, kterým by se mohla srozumitelně prezentovat – a rozhodla se proto vyzkoušet kreativní vouchery JICu.

Pro spolupráci si vybala o generaci mladší firmu Motionhouse, která se věnuje motion designu – perspektivnímu oboru, který „rozhýbává" grafiku. „Animace má svoje specifika, která můžou být výhodou. Kromě toho, že je srozumitelná, umí popírat fyzikální zákony, a vymyslet se tak dá úplně cokoliv," vysvětluje Ivan Floreš, senior motion designer z Motionhouse. Díky atraktivnímu zpracování přitom video může oslovit prostřednictvím sociálních sítí i konkrétní nové zákazníky – v případě pletárny třeba maminky, které šijí svým dětem oblečení a které o možnosti koupit látku původem z Brna doposud neměly ponětí.

Minutové animované video, které díky voucherům vzniklo, srozumitelně a atraktivně vysvětluje, čím se pletárna zabývá.

Bez voucherů by jiskra nepřeskočila 

Pletárna momentálně pracuje na novém webu a právě čerstvě vzniklé video je jeho hnacím motorem. Bude totiž základním stavebním kamenem stránek i celkové grafiky. „Výsledné video předčilo naše očekávání, jeho zpracování je naprosto perfektní. Dojalo mě, jak dokonale vystihuje firmu jako celek," chválí si výstup spolupráce s firmou Motionhouse Eva Jurčíková. Přiznává přitom, že nebýt podpory ve formě kreativních voucherů, pravděpodobně by žádné video nevzniklo. „V aktuální situaci bychom do toho nejspíš nešli, tohle je zrovna položka, kterou i v klidné době firmy velmi často odkládají."

Mezi AB-tex pletárnou a Motionhouse by tak nikdy nemohla přeskočit pověstná jiskra. Jiskra, která kreativcům zajistí nejen práci a nové reference, která ale navíc podpoří i jejich kreativního ducha. „Tím, že je propojení dotované a budget tím pádem vyšší, máme více prostoru vytvářet zajímavé styly. I samotné firmy jsou více otevřené experimentům a odvážnějším přístupům. Výsledek pak může být kvalitní nejen po obsahové, ale i po výtvarné stránce," říká Ivan Floreš, který má s vouchery zkušenost z minulosti i jako kreativec na volné noze. Vnímá je proto nejen jako skvělou platformu pro konkrétní propojení obou stran, ale zároveň i jako určitý katalog. Galerie kreativců může sloužit i mimo samotné vouchery jako zdroj, kde firmy v případě potřeby najdou zkušené a ověřené odborníky přehledně na jednom místě," zamýšlí se Floreš.

Plodná seznamka, která nese ovoce

Podle vyhodnocení dopadu kreativních voucherů, které si JIC vytváří od prvního ročníku, je pro firmy spolupráce s kreativci přínosná. 88 % firem, které se do průzkumu zapojily, bylo s kreativcem spokojeno, 77 % vidělo pozitivní dopady spolupráce už po jednom roce. A 42 % firem pak ve spolupráci se „svým" kreativcem pokračovalo i po ukončení projektu. Původně pragmatické spojení přes seznamku tak může opravdu vést k dlouhodobému vztahu. A tomu se nebrání ani AB-tex pletárna s Motionhouse. „Spolupráce probíhala skvěle, a byli bychom rádi, kdyby se rozvíjela i do budoucna v podobě dalších kampaní," usmívá se Ivan Floreš. A potenciál pro další spolupráci v budoucnu vidí i samotná pletárna – v nejbližší době třeba ve tvorbě bannerů na nový web. „Určitě bych všem firmám kreativní vouchery doporučila. Je to způsob, jak vyzkoušet nové marketingové cesty, nad kterými doposud třeba ani neuvažovali," uzavírá Eva Jurčíková. 

 

Jak vouchery fungují?

JIC propojí žadatele (firmu) a konkrétního kreativce. Fakturu za odvedenou práci (v minimální hodnotě 50 tisíc korun) nejprve proplatí firma, teprve potom jí až 75 % z ceny pokryje kreativní voucher JICu – maximálně pak ve výši 100 tisíc korun. Kreativci se do galerie můžou hlásit do 25. listopadu. Podmínkou je jen jejich působení v regionu a (doložitelná) praxe v oboru minimálně tři roky. Více informací – včetně galerie kreativců – najdete na webových stránkách.